Որոնում/search

4.3.15

Dialogmøde i Toftbjerg 2 Marts (+ 4 billeder)

Salen var fuld i Toftbjerg, da vi gik inde til mødet. Det var måske derfor at det 2 kvinder prøvede at gøre alt for at vi skulle tage en anden plads..indtrykket at at vi ikke var velkomne ved bordet, fik vi fra starten af..  men der var simpelthen ikke andre pladser.. Jeg må indrømme jeg var total overasket over deres reaktion på os.. men vi tog det meget ''pænt'' , efterhånden er vi vant til lidt af hvert.. ;) Der er jo trods alt ikke mange indvandre som er aktivt.. folk er ikke vand til det.. at som indvandre kan man være en del af samfundet & oven i købet aktiv i frivillig livet.. men, tilbage til programmet 
Velkomst ved udvalgsformand Elin Sonne. Hvorefter en kort præsentation af udvalget. Desvære var Camilla Stenhaug Pedersen lederen af Frivilligcenter Silkeborg syg, men vi fik hendes oplag alligevel, takket være Mette & Mona TAK for det, oplaget om ''Silkeborg Kommunes model for samarbejde med frivillige set i relation til kvalitet, samarbejde & sammenhængskraft'' derefter
Kvalitet & Kompetenceudvikling i det frivillige sociale arbejde
oplæg fra Røde Kors  ''Besøgestjeneste & Kontaktfamilie for flygtninge '' & Selvhjælp Silkeborg .. Lidt fakta om Selvhjælp Silkeborg, om hvordan det hele startede i Silkeborg. I starten var Selvhjælp Silkeborg meget anti autoritære & anti kommunale. Det var lokal borgernes initiativ.. & det vil jo gerne bevare  den uafhængighed. I dat har det en fin samarbejde med Silkeborg kommune, takket være afklaringer om afgræsninger & forventninger fra samarbejdspartner. Et vigtig punkt, i hvert forening. Fænomen var ikke nyt for mig, men ikke lige noget som jeg har spekuleret over. 
Alice & Helle fra Røde Kors fortælte om kontaktfamilie & den arbejde der ligger bage den ''go' match''. Vi fik en detaljeret forklaring på hvordan familierne bliver matchet & hvad man kigger på.  Der er stadigvæk 14 familie på ventelisten. Og som Helle sagde, heller har dem på ventelisten & vendt til det rette match, end ende i den forkert match..
Der er sæt ca. 1 times tid til besøget af besøgsvennen & kontaktfamilien. Hvor Alice eller Heller finder ud af hvilket type mennesker personen eller familien er. Der er en række spørgsmål som svares på, & der er også 10 punkter lavet af Røde Kors (jeg fik ikke fat i alle punkter, folder med det 10 regler blev ikke sendet rundt ved vores bord..;) ), men bland det regler var der tavshedspligt & at besøgesen har ikke ret til at blande sig i familiens økonomi osv.
Alt i alt meget lærerige informationer, som jeg vil helt sikker bruge. :)
Jette Skovhøj brugte en liste af foreninger / organisationer, som gør en indsats for
familie til familie'
I få lige listen med :)
  • Dansk Røde Kors
  • Interkulturel Forening: (kender den fra min ungdom, var med i starten hvor jeg sammen med en veninde skulle undervise i billedekunst:) deres folkekøkken er helt klart en hit.. ved et måltid kan alle samles.. )
  • Integrationsrådet: (jeg spurgte om i hvilket sammenhæng, da jeg har selv siddet i det et års tid, & var ikke klar over i hvilket sammenhæng, men der var ikke ret meget informationer om det som jeg kunne få, så det var på listen, dog uden et repræsentant..)
  • Bydelsmøder: (har læst om dem i avisen, projektet er fint, & der var også nogen med, helt klart en fint initiativ, & flot at I deltage aktivt & viser ansigt så folk hører om jer)
  • Kontaktfamilie / Frivillig
  • KSA: Kirkelig Social Arbejde  (kender ikke tid i nu)
  • Middag på tværs: (også en af der projekter som jeg kender fra mit ungdom af & holder meget af, helt bestemt et sted hvor der er plads til alle & igen ideen bage ''fælles måltid'' fungere fint)
  • Etniske Minoriteter / Foreninger
  • SF U: SF ungdommen holder en møde, den 9 marts i medborgerhuset. EMNET: unge til unge kontakt.
  • DFun:(har ingen kendskab)
  • Sorotimister (håber jeg har fået navnet rigtig, har ingen kendskab)
  • TVRZ Silkeborg: (har ingen kendskab)
  • International Kvindenetværk: (endnu en af det organisationer som jeg kender fra fortiden, det er bland andet dem som organisere 8 marts - International kvindernes kampdag, hvert år. Håber det bliver noget særligt i år, I år er der 100 års dagen hvor kvinder i DK fik stemmeret, & det fik deres tjenestefolk også;) )  
Vi fik 30 min's pausen med burger's & sodavand. Hvoreftervar der dialog ved bordene, den få i lige med ;)
  • Hvordan forstå du begrebet kvalitet ift. dit foreningsarbejde? Kan du omsætte det i praksis i din forening?
  • Hvis udvalget for Sundhed & Forebyggelse skal opstille de bedst mulige betingelser for foreningslivet, hvordan ville det så se ud?
Dialogerne ved vores bord, der var et par stykker ved vores bord, som forladet mødet lige efter pausen, så vi fik nogen helt andre ved bordet til dialog, & kom i nærhed af alle det punkter som bekymret os, der var både nogen ønsker fra Ældre Sagen men også fra Ararat Forening (hvilket jeg præsenterede).  Og endelig endnu en gang gav' jer min idee med internationale dage videre.. håber den here gang vil den kom til liv.
Efter 30 min var der fælles opsamling, hvor hvert bord kom med sine forståelse af begrebet & ønsker.
Hørehæmmede: Der var 2 fra foreningen som var tilsted, & det ga' ros til kommunen, under hele mødet var der en som skrev alt ned.. så de fik også mulighed for at være med til mødet. Jeg var ikke med fra starten af, hvorfor. Men da dammen forklarede & takkede kommunen for det, gik det op for mig hvorfor kunne jeg læse teksten på en hvid væg, det var da smukt.
Alt i alt, go' møde med go' stemning
Tak!

No comments:

Post a Comment