Որոնում/search

10.12.15

Jeg rækker fingeren op

Jeg var meget spændt på mødet med skolechefen.. netop fordi emnet som vi skulle drøfte - modtagelsesklasserne er nok et af mit fokusemne..
Så jeg var forberedt hjemmefra, jeg skrev ikke mine spørgsmålene ned.. Men jeg overvejede meget og nogen go' og knap så gode erindringer dukkede op..
Jeg er selv ''et produkt'' af modtagelsesklasserne og har mærket det på mit eget krop..
Mens han fortalt os i Integrationsrådet, om det godt arbejde (uden ironi, jeg virkelig tror på, at de er indstillet på, at gøre det så godt som muligt) som de er i gang med.. skrev jeg mine spørgsmålene ned..
Jeg haft mange af dem.. jeg har jo selv prøvet det.. I know how it feels..
Med glade kan jeg fortælle, at i 2015 er elever fra modtagelsesklasserne ikke længere isoleret.. Dvs. det er ikke længere tvunget til at bruge "deres egen indgang" og har frit adgang til den danske sektion også. Nazi zonen er fjernet! Hurrra for det. så langt så godt.. næste skridt! :) 
Der findes heller ikke minimal tid, hvor eleverne skal går i skole, dvs. hvis du er parat til at går ud af skolen allerede efter et par måneder, så er der ingen begrænsninger. Ikke mere af den ''du skal går i modtagelsesklasserne et bestemt antal år'' SUPER! frihed! I love it.. næste skridt :)
Men, det var vist desværre det eneste 2. punkter som er lavet om på..
Eleverne bliver stadigvæk blandet i klasserne, efter alderen og ikke ressourcerne eller skolegang. Der findes dog en kompetence gruppe..(den eksisterede også i min tid.."gammel vin på nye flasker" - eller "ny vin på gamle flasker," men nu hedder den det..)
Dvs. der kan eksisterer, en klasse med 20 elever, hvori der er 11 analfabeter og 9 som har 8-9 klasses skolegang.. Men de vil være tvunget til at side i klassen med hinanden, fordi de er jævnaldrende. Og når største part er analfabeter (som regel) tja, så forgår undervisning efter deres præmisser.
Jo, når børn kommer til Danmark, så kan den ikke dansk, men der er da KÆMPE forskel i, om du har gået i skole og har lært 2-3 sprog og er i gang med sinus, cosinus og tangens i matematik og har et mål med uddannelsen (det kan næsten ikke går hurtig nok) eller om du slet ikke er gået i skole og kan ikke det basale normer om hvordan man opholder sig på en skole og skal lærer at kl. 8:00 er ikke kl. 8:15. og at du SKAL ikke holde frikvarter når der er undervisning i gang..
Dette er slet ikke kritik af analfabeter, eller folk som har ikke haft mulighed for at går i skole.. men COME ON .. det er da forskel, og hvorfor er man VI så bange for at indrømme det og forveksler det med at forskelsbehandling?
Måske vi forskelsbehandler børn når vi "dømmer" dem, til at går i klasse med nogen som er ''slet ikke kommet der hvor de er''?  De ressourcestærke børn bliver tit brugte til undervisning, tolkning og alt muligt praktisk arbejde.  Som er slet ikke meningen.. er det så ikke forskelsbehandling af børn som skulle har lov til at være elever og pas deres skolegang? så de kan komme videre med deres liv..eller skal de være "alt muligt mand" i klasserne? Hvorfor fordeler man de voksne i sprogskolerne men ikke børn ? Hvorfor forbydes at barn tolkning for forældre i  kommunerne men ikke i modtagelsesklasserne? er det ikke lidt dobbelt?
Den 2. punkt er - screening af børn med PTSD, kompetente underviser samt beskyttelse af alle partner ..
Igen dette er slet ikke en kritik af de super gode og søde underviser som vil gøre ALT for deres elever. Men i nogen tilfælde er det BARE IKKE NOK..!
Os der arbejder med flygtninge og integration, vi ved godt at flere og flere kommer til EU, Danmark med PTSD. Flere kommuner ansatte og laver workshops for deres medarbejdere om PTSD. Og vi bliver ved med at hører om, at PTSD smitter fra den ramte far til mor, datter og son, familien bliver ramt. Næsten alle flytninger har det på et land form.
Modtagelsesklasserne - her går der også nogen børn, som er ikke flygtet fra en krig eller krise, men blot flyttet fra øst EU til DK..
Den "uheldig" underviseren som har speciale i russisk eller oldtiden græsk kan selvfølgelig ikke vide, hvorfor går X amok på Y i frikvarteret? Eller hvorfor kan X ikke side i klassen mens de andre kan? Eller hvor meget skal X presses og hvornår skal underviseren trække sig tilbage? dermed de fleste kan ikke handler konflikt situationer, FORDI de er slet ikke kompetente i den område. Det hører ikke med uddannelsen.. men hører med til vores tid. og vi kan ikke krave af en mekaniker at han skulle lave keramisk figurer eller tiramisu.
Men har vi ikke et fælles ansvar for at beskytte de andre børn i klasserne? eller underviseren?
Alt det folkevandring er nyt for Danmark, der er nye tider med nye udfordringer.. Men er vi klar til det? Er vi klar til at løse opgaven? Blev vi klogere af mislykkelserne år på år? Skal vi nu virkelig til at ''producerer'' nye bandekriminalitet, fordi vi skulle spare og ikke valgt at se helheden eller skal vi håbe på at konflikterne falder til ro og ''de'' tage hjem igen?
Underviseren vil sende X hjem, hvor velkomne vil "straffes" med ''den hård konsekvens''  som giver ham 1 eller 2 uges ''ekstra ferie''.  Der skal ses, at til konflikter høres der en forælder samtale.. hvor den PTSD ramte X's forældre med PTSD skal tag stilling til, om deres børn overhovedet "fejler" noget og om der skal gøres noget.. Hvor mange forældre med PTSD tror I vil "stemple deres børn ned" ? (den opfattelse har fleste forældre).. ingen.. og her lukkes sagen.
Men er det løsningen?  Har vi råd til at miste alle de X ? Det lyder måske meget banalt, men har vi ikke et fælles ansvar for at det lukkes for dem .. for os alle sammen i vores samfund?
Eleverne fra modtagelsesklasserne er fremtidens borger.. 
Og måske man skal se længere end ens næse er ..

No comments:

Post a Comment